søndag den 9. januar 2011

Guide: Sådan laver du din egen væske (eliquid)

Alle først vil jeg advare mod uforsigtigt brug af ren nikotinvæske. Nikotinvæske i sin rene form bliver betegnet som en gift og kan i rette mængde dræbe. Nikotin bliver optaget gennem huden, så jeg vil på det stærkeste anbefale at man bruger handsker. Hvis man alligevel får nikotin på huden skal det straks vaskes af.

Når det så er sagt kan vi komme i gang :)

For at lave vores egen væske skal vi som minimum bruge 3 elementer. De fleste vælger dog at bruge 4 elementer. Det du skal bruge er:

  1. Nikotinvæske (base)
  2. Smagsessens
  3. Propylen Glykol (PG - til at fortynde)
  4. Vegetabilsk Glycerin (VG - til at fortynde)
Nikotinvæsken er den væske som indeholder nikotinen og købes ofte med et nikotin indhold på mellem 36 mg. og 54 mg. Denne er dog alt for stærk at dampe rent. Nikotinvæsken vil altid være baseret på enten PG eller VG eller en blanding af begge. Hvis man vælger en nikotinvæske baseret på VG vil den ofte være blandet op med 15% vand, da den ellers vil være alt for kraftig/tyk.
Nikotinvæsken kan du ikke købe i Danmark. Det er dog ganske lovligt at købe den inden for EU og så få den sendt til Danmark. Vær opmærksom på hvor mange mg. nikotin der er i nikotinvæsken og hvad den er opløst i (PG eller VG eller et mix). Hvis det er første gang du køber nikotinvæske vil jeg anbefale at du køber den opløst i PG.

Nikotinvæske kan du blandt andet købe her:

Nikotinvæske fra Totally Wicked
Nikotinvæske fra Liberty Flights
Nikotinvæske fra Twoj Liquid


Smagsessensen vil ligeledes være baseret på enten PG eller VG og er, som ordet siger, det som giver vores færdigblandede væske sin smag. Dog er det MEGET vigtigt, at den er vandbaseret og i levnedsmiddelkvalitet. Der findes et hav af smagsproducenter samt smagsvarianter og fælles for dem alle er, at de bliver brugt i f.eks. bolsjer og madlavning. De smagsessenser jeg oftest bruger kommer fra "Decadent Vapours", "Flavour Art" og "Urtegaarden". Der findes dog flere andre.

Smagessens kan købes her:

Decadent Vapours essens fra Totally Wicked
Flavour Art essens fra Manalos
Flavour Art essens fra Twoj Liquid
Urtegaarden essens fra e-damp


PG og VG er de elementer vi bruger til at fortynde vores nikotinvæske med. Jeg anbefaler, at man bruger et mix på ca. 50% af hver. Dette vil give en god smag, en god mængde damp og sidst men ikke mindst et fint halskrads. Man kan dog sagtens variere mængden så man f.eks. laver en væske på 60% PG og 40 % VG. Disse blandingsforhold er en smagssag og man vil først efter et stykke tid finde ud af hvad man foretrækker.

PG og VG kan købes her:

VG fra e-damp
VG og PG fra Liberty Flights
PG fra Totally Wicked
VG fra Totally Wicked
PG fra Twoj Liquid
VG fra Twoj Liquid

Når vi har fået købt ind, så vi kan lave vores egen væske, skal vi have fundet ud af hvordan og i hvilket blandingsforhold det skal blandes i. Til dette findes der en masse væskeudregnere og jeg vil anbefale at man bruger en af disse. En af de nemmeste at komme i gang med er denne fra Todmuller.



I "User Input" feltet indtaster vi vores mål og ønsker. Her har jeg valgt at min nikotinvæske "Nicotine Base" har 36 mg. og jeg ønsker. at min færdigblandede væske (Target Nicotine Level) skal have 18 mg. Jeg vil lave 5 ml. færdigblandet væske (Amount to Create) og jeg vil tilføje 15% smagsessens (Flavour Percent).
Nedenunder i feltet "Recipe" kan vi nu se, hvad og hvor meget vi skal tilføje af de enkelte elementer. Der gåes ud fra at 1 ml. svarer til 20 dråber.
Vi skal starte ud med 50 dråber nikotinvæske. Så tilføjer vi 34 dråber PG og/eller VG samt 16 dråber smagsessens. Nu har vi så fået en færdigblandet væske på 18 mg. med den smag vi ønsker.
Hvis du vil være helt sikker på at få 5 ml. færdigblandet væske skal du bruge en lille sprøjte med mål, eventuelt en 1 ml. eller 2 ml. sprøjte som man kan købe på apoteket. Grunden er, at 20 dråber ikke svarer til 1 ml. Dog vil forholdene imellem de enkelte elementer stadigvæk passe. Du vil bare have mindre færdigblandet væske.

En anden væskeudregner jeg gerne vil fremhæve er en dansk udregner som "ordo" fra ecig-forum.dk har lavet. Her har du et utal af muligheder og virkelig god når man bliver mere tryg med sine blandingsforhold. Man kan selv bestemme hvor mange dråber 1 ml. skal svare til, man kan tilføje mere end 1 essens osv. osv.

Her er et screendump og selve væskeudregnere finder du her.

Som du kan se er her en del andre muligheder og det er lækkert, men jeg vil først anbefale dig at bruge den når du er blevet tryg med de enkelte elementer og de enkelte forhold.

God fornøjelse :)

P.S. Der kommer en video hvor jeg viser hvordan hele blandingsprocessen foregår.

2 kommentarer:

  1. Propylenglycol USP / EP 99,93% - TSP
    og
    Vegetabilske Glycerin 99,5%
    er også tilgængelige i http://twojliquid.pl

    SvarSlet
  2. Korrekt, PG og VG kan også købes hos TL :)

    SvarSlet